Fraktmetod & Leveranstid
All frakt sker med spårbara fraktmetoder via DHL eller Postnord. I kassan väljer du enklast den metod som passar dig bäst samt önskat ombud. Vår målsättning är att skicka alla ordrar samma dag de är lagda och betalda och i regel får du din försändelse inom 24 timmar efter att den har lämnats över till transportören från oss, men beroende på hur högt ordertryck vi har och transportörens arbete kan det dröja ett par extra arbetsdagar innan du har ditt paket.
Om det har gått mer än 2 dagar får du gärna höra av dig till oss, så hjälper vi dig att kolla upp om något är fel.
Spårbarhet
Samtliga paket och brev vi skickar är spårbara.
Du aviseras alltid via SMS på det nummer du angett i kassan, men du får också en tracking-länk där du kan följa ditt paket/brev via e-post.
Med denna länk får du också all nödvändig information för att hämta ut ditt paket, genom att trycka på den kommer du in i detaljerad spårning där du kan se samtliga paket vi skickat till dig i samma order och fullständigt kollinummer.
Hämta ut paket / Leveransmetoder
Paket till ombud kan hämtas ut hos ombudet med giltig fysisk legitimation eller mot legitimering med mobilt bankid.
Krav för legitimering med mobilt bankid:
Postnord: För att hämta ut Postnords paket med mobilt bankid behöver du ladda ner Postnords app. I appen kan du lägga till ditt mobilnummer/e-post så att paketen automatiskt dyker upp i appen, men det går också att lägga till paketet manuellt i appen genom att ange kollinumret, eller genom att öppna länken du får via SMS med appen.
DHL: För att hämta ut DHLs paket med mobilt bankid krävs egentligen ingen app, du får ett SMS med en länk där du kan legitimera dig med mobilt bankid. Får du ingen sådan länk kan du kontakta vår kundtjänst så kan vi generera en.
Varubrev som levereras hem lämnas i brevlåda. Om det inte får plats i brevlådan så lämnas det vid dörren och fotograferas. Vi gör alltid vårt yttersta för att skicka så små paket som möjligt vid leverans med varubrev.
Jag har inte fått något SMS för att hämta ut paketet
Om det har gått två dagar och du inte fått något SMS så kan du spåra paketet själv genom att trycka på spårningslänken i e-posten ”Din order är färdigbehandlad”. Där får du mer detaljerad information om ditt paket, samt om det finns hos ombud. Du kan alltid hämta ut ett paket som finns hos ombud, genom att ta dig till ombudet och uppge de 4 sista siffrorna i paketets kolli-ID. Paketets kolli-ID hittar du när du trycker på spårningslänken i e-posten.
Du kan alltid kontakta oss på kundtjänst vid problem med transport, vi gör vårt yttersta för att hjälpa dig så snabbt som möjligt vid transportproblem.
Appar
Både Postnord och DHL har appar som kan underlätta för dig att följa och hämta ut ditt paket. Dessa är inte nödvändiga men kan vara till hjälp.
Postnords appar kan du hitta här för Android och iPhone.
DHL använder appen ”Mina Paket” som du kan hitta här till Android och iPhone.
Vårt & ditt ansvar
Var mycket noggrann med att informationen du fyller i under din order är korrekt – du har fullt ansvar för att alla uppgifter stämmer, vår fraktbokning är automatiserad och skickar endast vidare de uppgifter du anger. Mobilnumret behövs för en avisering (du får ett SMS med vilket nummer du ska uppge till ditt ombud för att hämta ut paketet) och namnet får inte vara ett smeknamn då det ska överensstämma med legitimation som du måste visa upp i samband med att du hämtar ut paketet (heter du Michael får du ej skriva ”Micke”).
Förutsatt att du angivit helt korrekta uppgifter och dessa uppgifterna inte ligger till grund för eventuella problem med frakten så tar vi fullständigt ansvar för paketet och dess skick när det når dig. Om paketet inte når dig eller om varorna anländer skadade så gör vi ett nytt utskick.
Vid ej uthämtat paket debiteras en hanteringsavgift och kostnaden för returfrakt. Se köpvillkoren för mer information. Att ej hämta ut sitt paket är inte ett godtagbart sätt att utnyttja sin ångerrätt, kontakta alltid oss om du är osäker på hur du ska agera vid dessa fall.
Vi jobbar alltid efter förutsättningen att våra kunder ska bli nöjda – men kostnader man själv orsakar står vi inte för (annars skulle detta bli en kostnad som övriga kunder får stå för i form av höjda priser).