Köpvillkor
Senast uppdaterat: 2022-02-06
Denna webbplats ägs och tillhandahålls av:
Swedish Mixology AB
Drakvägen 9, 591 32 Motala
info@swedishmixology.se
Org nr: 559101-8246
Momsregistreringsnr: SE559101824601
Godkänd för F-skatt
Vi tillämpar konsumentköplagen och lagen om distansavtal.
Villkoren på denna sida reglerar förhållandet mellan Swedish Mixology AB och dig som kund när du handlar av oss på internet.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan varsel, det är därför extra viktigt att du som kund alltid tar del av aktuella villkor i samband med varje beställning. Det är villkoren vid beställningstillfället som gäller.
Allmänt
Swedish Mixology AB säljer via webbplatsen varor till privatpersoner och företag i Sverige som innehar svenskt personnummer eller organisationsnummer. För att handla på webbplatsen måste du ha fyllt 18 år och inneha giltig svensk ID-handling för att kunna hämta ut paketförsändelser eller skrymmande brev.
Beställning
Genom att lägga en beställning godkänner du våra köpvillkor samt att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet.
Inkommande beställningar besvaras utan dröjsmål med en orderbekräftelse via e-post och anses då bindande från din sida med betalningsförpliktelse enligt villkor för valt betalsätt. Du ska omedelbart kontrollera alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via e-post till info@swedishmixology.se och upplysa oss om felet.
Avtalet anses inte bindande från Swedish Mixology ABs sida förrän du har fått ett meddelande via e-post som gör gällande att ordern har hanterats av oss.
Swedish Mixology AB förbehåller sig rätten att neka kund köp, korrigera felaktigheter samt göra ändringar i din order om leverans av varor ej kan ske. Vi underrättar dig då via den e-post du har uppgett vid beställningstillfället och du får rätt att häva köpet eller godta de förändringar vi har gjort. Har du gjort flera beställningar så förbehåller vi oss rätten att leverera dessa i ett paket.
Du som beställare accepterar elektronisk leverans av meddelanden, orderbekräftelser, fakturering och andra transaktionsunderlag. Du accepterar också att alla överenskommelser gjorda via e-postkorrespondens mellan dig och Swedish Mixology AB är giltiga.
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms (25%). I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalning via vår betalleverantör Klarna.
Produkter
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna websida samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock att på bästa
sätt exponera dem så korrekt som möjligt. Vi garanterar inte att du som kund upplever smaker enligt beskrivning då smak är subjektivt.
Frakt & Leverans
All leverans sker med spårbar frakt. En länk där du kan spåra dina försändelser skickas per automatik ut via e-post, där också kolli-ID framgår.
Det är din plikt att vid varje beställning eller annan utnyttjande av vår webbplats se till att all information som anges under beställning, kontakt eller som går att återfinna under ”Mitt Konto” är aktuell och korrekt. Försäkra dig också om att valt ombud stämmer. Du får ett e-postmeddelande när du gjort en order där önskad fraktmetod, valt ombud och det telefonnummer du vill aviseras på visas. Kolla direkt så att detta stämmer och kontakta oss omedelbart om något inte ser rätt ut. Om du av någon anledning inte fått en sådan e-postbekräftelse, kontakta oss omedelbart.
Eventuella kostnader som uppstår vid leveransproblem eller returer som direkt konsekvens av felaktiga uppgifter från din sida får du själv ta ansvar för och bekosta.
Vi strävar efter att skicka alla försändelser inom en arbetsdag från genomförd och betald order, men vid de fall där kunden har gjort tillval till en produkt eller uttryckt särskilda önskemål genom kommentarsfält på webbplatsen kan denna tid utökas med ytterligare 2-3 arbetsdagar. Vid perioder där vår belastning är högre än normalt förbehåller vi oss också rätten att utöka ordinarie leveranstid. Vid större leveransförseningar kontaktar vi kunden som får rätt att häva köpet eller godta den nya leveranstiden. Eventuella önskemål om leveranstid som kunden uttrycker genom kommentar i kommentarsfält på webbplatsen är ej att anse som bindande.
Saknade varubrev
Om du har valt fraktmetoden Varubrev eller annan brevtjänst som levereras direkt till din brevlåda och inte har fått brevet, trots att det är markerat som levererat hos Postnord så hjälper vi dig med nytt utskick. För att få ett nytt utskick krävs normalt att du väntar upp till en vecka. De flesta varubrev kommer fram någon dag senare eller dyker upp hos ombud om de inte kunnat levereras. Efter en vecka kan vi skicka ut varan på nytt. Som en del i vår policy att motverka brev-bedrägerier kan vi komma att underrätta Postnord, Post- och telestyrelsen (PTS), Klarna, andra berörda parter eller göra anmälan om förlorade brev hos Polismyndigheten där mottagarens uppgifter ingår i denna kommunikation.
Ej uthämtade paket
Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt och avgifter för ej uthämtade paket som transportören debiterar. Utöver detta förbehåller vi oss rätten att debitera upp till 150 kr i hanteringsavgift, för det administrativa arbete som kan tillkomma vid returhantering.
Postnords avgift för ej uthämtad försändelse är för närvarande 225 kr inkl. moms, kostnaden för returfrakt tillkommer och beror på kollits storlek (minst 68 kr inkl moms).
DHLs avgift för ej uthämtad försändelse är för närvarande 73,75 kr inkl. moms, kostnaden för returfrakt tillkommer och beror på kollits storlek samt aktuella tillägg (minst 57,50 kr inkl moms).
Vill du att vi skickar ut din vara på nytt gäller normalt att du ska betala fraktkostnaden på nytt.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
Ångerrätten kan sluta gälla om varans plombering eller förpackning är bruten eller om varan är använd.
Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel gäller ej någon ångerrätt.
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du kontakta oss via e-post till info@swedishmixology.se eller genom kontaktformuläret på webbplatsen för vidare instruktioner.
Du kan också använda konsumentverkets ångerblankett.
Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten och varan skall skickas tillbaka till oss utan dröjsmål och inte senare än 14 dagar från det att du har anmält att du ångrat köpet. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas summan för varorna som skickats tillbaka i samband med att vi mottagit varan/varorna i retur och denna/dessa är vid fullgott skick.
Garantier, service och reklamation
Vid alla garanti- och serviceärenden samt reklamationer måste du först kontakta oss via e-post till info@swedishmixology.se eller genom kontaktformulär på vår webbplats för vidare instruktioner. Vi tar inte emot varor som skickats till oss i dessa ärenden utan att du först kontaktat oss med felbeskrivning och fått instruktioner om retur.
Vår målsättning i alla garanti, service och reklamationsärenden är att du som kund ska bli nöjd.
Notera att e-cigaretter generellt är förbrukningsvaror: de flesta modeller är gjorda för att hålla ca 180 dagar vid normal användning, om inget annat anges på produktens undersida på vår webbplats eller i produktens manual. Vi erbjuder full fabriksgaranti under de första 180 dagarna.
Reklamation
Meddela varför du inte godtar varan samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig
på info@swedishmixology.se eller via returformuläret. När du har meddelat oss så skickar vi en
förbetald returfraktsedal och anvisningar till dig. Meddela alltid eventuell reklamation
snarast möjligt. Du har enligt lag reklamationsrätt på din vara i 3 år förutsatt att felet kan
åberopas säljaren som ursprungligt, inom 6 månader från inköpstillfället. Vi accepterar
Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer vid tvister.
Retur
Retur skall ske inom 14 dagar från leveransdagen under förutsättning att produkten
återlämnas i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Vi följer distans och
hemförsäljningslagen. Varan skall returneras med originalförpackning och i väsentligen
oförändrat skick. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.
Tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer
Privat Policy
I samband med din registrering av ett konto på webbplatsen eller genom beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet.
Vi följer Personuppgiftslagen, detta innebär bland annat att kunden har rätt till att ta del av samt förändra/ta bort uppgifter vi har registrerat om kunden. Kunden kan även själv redigera denna information under ”Mitt Konto” på webbplatsen.
Vi lagrar ingen information utöver den som är nödvändig för att behandla din order. Vi gör inga marknadsföringsutskick och delar inte din data i något annat syfte än att kunna fullfölja din order, samt våra skyldigheter mot bokföringslagen.
Cookies
Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan utan dröjsmål i samband med att vi fått varan i retur och vi har undersökt dess skick.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.
Force Majure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets
rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven
leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på
produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför
vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan
uppstå för kund.